r e k l a m a


vodíkový pohon
Příprava závodu

Studenti z VŠB Technické univerzity Ostrava uspěli ve světové soutěži s vozidlem na vodíkový pohon (počet příspěvků v diskusi: 4)


Kdyby Vám někdo řekl, že na litr benzínu dojede z České Republiky k moři do Chorvatska, věřili byste mu? A kdyby dokonce tvrdil, že dojede s litrem benzínu dvakrát tam a zpět? Určitě byste jej poslali na vyšetření k nejbližšímu psychiatrovi... Na soutěži Shell Eco-Marathon ve Francii výzkumné týmy studentů a pedagogů univerzit i středních škol z celé Evropy dokazují, že je to možné. Letos poprvé se této prestižní soutěže zúčastnili zástupci České Republiky – tým z VŠB-Technické Univerzity Ostrava.


Shell Eco-Marathon je nejvýznamnější evropský vzdělávací projekt zaměřený do oblasti využití energií v dopravě. Organizátorem tohoto projektu je firma Shell, významná společnost světového energetického průmyslu.


Shell Eco-marathon je projekt podporující vzdělávání a profesní přípravu mladých lidí. Jeho cílem je přimět mladé lidi hlouběji k přemýšlení o problémech současné a budoucí dopravy, k hledání lepších řešení z hlediska vlivu na životního prostředí, využití energií, z pohledu sociálního a ekonomického. Díku tomuto projektu mají mladí lidé možnost vyzkoušet si své myšlenky a koncepce velice konkrétním způsobem – během školního roku jednotlivé týmy studentů navrhnou a postaví vozidla, se kterými se pokusí ujet co nejdelší vzdálenost s minimem spotřebované energie. Na konci školního roku se pak tyto týmy vzájemně utkají v soutěži na závodním okruhu.


V roce 1985, kdy se ve Francii konal první ročník soutěže Shell Eco-Marathon, byl rekordní výkon 680 km na jeden litr benzínu. Letošní vítěz už dosáhl výkonu 3836 km na litr benzínu, což znamená, že toto vozidlo by teoreticky dojelo z Paříže do Pekingu s méně než čtyřmi litry benzínu ! Během těchto dvaceti ročníků se Shell Eco-Marathon stal skutečným experimentálním centrem, kde se výzkum a inovace stávají realitou, kde se setkávají budoucí evropští technici a inženýři, komunikují spolu a předávají si zkušenosti.


V letošním roce se soutěže zúčastnilo 227 týmů z 18 zemí (z toho 2 neevropské), což představuje více než 3000 evropských studentů. Závod proběhl 21.-22. května 2005 na závodním okruhu Nogaro na jihozápadě Francie. V závodě se utkaly vozidla benzínovým motorem (157), motorem na naftu (25), motorem na LPG (16), ale také vozidla využívající alternativní energie jako vodík, slunce, alkohol a biopaliva (29). Aby bylo možné porovnat výkony vozidel s různými typy paliva, dosažený výkon se přepočítává podle hodnoty spalného tepla paliva na spotřebu benzínu Shell Formula Super 95. To znamená, že výkon vozidla poháněného například vodíkem nebo LPG je ve výsledcích uveden v kilometrech ujetých na litr benzínu.


Soutěže se zúčastňují týmy středních škol, gymnázií, technických vysokých škol a univerzit, které mohou změřit své síly ve dvou kategoriích – v kategorii prototypů a urban-conceptů. Prototypy jsou vozidla s alespoň třemi koly, prakticky libovolného tvaru, u kterých se konstruktéři snaží dosáhnout co nejmenšího odporu vzduchu, co nejnižší váhy a co nejlepších jízdních vlastností. Naopak vozidla z kategorie urban-concept mají čtyři kola a svými vlastnostmi by se měly blížit vozům používaným v běžném provozu. Soutěžící v obou kategoriích mají za úkol ujet 7 okruhů na trati v Nogaru (celkem zhruba 25km) průměrnou rychlostí nad 30km/h, v cíli je jim změřena spotřeba a je spočteno, kolik kilometrů by s touto spotřebou vozidlo ujelo na jeden litr benzínu.


Letošní ročník Shell Eco-Marathonu byl přelomový hned z několika pohledů. Tím nejzajímavější je fakt, že byl vytvořen nový světový rekord – 3836 km/l benzínu. Předchozí světový rekord vytvořený týmem LPTI La Joliverie, který se rovněž pravidelně této soutěže zúčastňuje, měl hodnotu 3794 km/l. Další zajímavostí letošního ročníku je to, že nejvyšších příček v obou kategoriích dosáhly vozidla na vodíkový pohon. Z pohledu České Republiky je významný fakt, že se soutěže poprvé zúčastnil český tým a navíc v technologicky velice náročné kategorii vozidel s vodíkovým pohonem.


Třináctičlenný tým pedagogů a studentů VŠB-Technické Univerzity Ostrava, fakulty elektrotechniky a informatiky se v roce 2005 poprvé zúčastnil soutěže Shell Eco-Marathon ve Francii. Pro vozidlo s názvem HydrogenIX, jehož mechanická část byla vytvořena ve spolupráci s Technickou Univerzitou Košice, ostravský výzkumný tým navrhnul a sestavil systém pohonu s vodíkovým palivovým článkem. Při své premiérové účasti se HydrogenIX se umístil na celkovém 29 místě s výkonem 946 km/l, přičemž v kategorii vozidel na vodíkový pohon se umístil na 4 místě.


Laboratorní koncept HydrogenIX, představený konstruktéry VŠB TU Ostrava na počátku roku 2005, je prvním elektromobilem v České republice založeným na principu výroby elektrické energie přímo ve vozidle pomocí nízkoteplotního palivového článku s protonovou membránou. Byl specificky konstruován pro účely soutěže vozidel o nejnižší spotřebu organizované každoročně společností Shell pod názvem Eco Marathón Shell v Nogaru v jihovýchodní Francii.


Ostravský tým pokračuje ve výzkumných aktivitách v oblasti použití vodíkových pohonů v dopravních prostředcích, a kromě řady technických vylepšení svého prototypu HydrogenIX chystá i koncept vodíkového vozidla pro městský provoz.Postupné pojezdové cesty následované úspěšnou účastí v soutěži prokázaly životaschopnost konstrukce vozidla i jeho pohonu pro další vývoj v podobě vozidla pro příměstský provoz s vodíkovým pohonem. Stávající pohon se stejnosměrným motorem o maximálním výkonu 200 W umožnil během soutěže přepočtený dojezd vozidla až 946 km na 1 litr paliva ( pro demonstrační účely jsou výkony jednotlivých vozidel poháněných nejrůznějšími palivy přepočteny podle spalných tepel na benzín).


Více informací o týmu, o jeho účasti na Shell Eco-Marathonu 2005, o vytvořeném vozidle lze nalézt na internetové adrese: http://hydrogenix.vsb.cz.


Autoři článku:
Ing. Jiří Koziorek, PhD. a Ing. Bohumil Horák, PhD.
VŠB – TU Ostrava
Autor fotografií:
Radovan Májovský




r e k l a m a